Boendeinformation

Nedan följer blandad praktisk information till alla boende i föreningen.

Avfallshantering
Sopkärl för restavfall och matavfall finns vid gångarna ut mot Rosenbergsgatan och Lönnholmsgatan. Närmaste återvinningsstation ligger utmed Rosenbergsgatan med möjlighet att lämna plast, metall, glas, papper och tidningar, batterier samt textilier.

Brandskydd
I lägenheten ansvarar ni som lägenhetsinnehavare för brandskyddet och att det finns minst en brandvarnare som testas regelbundet! Utöver det rekommenderas även att lägenheten utrustas med en 6kg pulversläckare och en brandfilt i anslutning till köket. På anslagstavlan i trappuppgången finns viktig information att läsa kring förebyggande brandskyddsåtgärder samt agerande vid en ev. brand. Varje trappuppgång har även en brandvarnare och vid varje huvudentré, och i tvättstugan, finns brandsläckare.

  • Tips! Gå till skyddadigmotbrand.se och registrera er för att få gratis påminnelser om brandvarnartest! Läs mer om brandskydd hos Boverket.


GDPR
Personuppgifter för föreningens medlemmar hanteras i enlighet med nya dataskyddsförordningen och mer utförlig information finns att läsa i vår Integritetspolicy. Se dokument i listan till höger. 

El & Värme
Fastighetens byggnader värms upp med fjärrvärme och kostnaden för uppvärmning ingår i den fasta månadsavgiften. Vad gäller hushållsel så står varje lägenhetsinnehavare för sin förbrukning och för tecknande av eget elavtal. På källarplan i varje hus finns en elcentral med elmätare för respektive lägenhet, och nätägare är Jönköping Energi.

Eldstäder
I ett antal av föreningens lägenheter finns en öppen spis. Besiktning av samtliga eldstäder med godkänt resultat gjordes 2023 vilket innebär att eldning är tillåten.

Fastighetsskötsel
Föreningen har ingen fastighetsskötare eller liknande för utförande av teknisk förvaltning, utan det är styrelsen som själva som utför eller anlitar någon för reparationer och underhåll av fastigheten. Vintertid utförs snöröjning och halkbekämpning av HSB Göta Service.

Felanmälan
Alla medlemmar har en skyldighet att informera styrelsen om fel som upptäcks i både gemensamma och enskilda utrymmen. (För enskilda utrymmen avses fel i sådan lägenhetsutrustning som föreningen ansvarar för enl. föreningens stadgar och bostadsrättslagen.) Har ni noterat något fel eller någon brist ber vi er kontakta styrelsen och göra en felanmälan. Se föreningens stadgar i listan till höger. 

Förrådsutrymmen
Varje lägenhet har två tillhörande förråd, ett större på vinden och ett mindre i källaren. För förvaring av cyklar, barnvagnar och liknande finns ett gemensamt utrymme i varje källare. Utöver dessa utrymmen finns även ett antal extraförråd att hyra vid behov.

  • Kontakta styrelsen för hyra av extraförråd.

Försäkring
Föreningen har en gruppförsäkring via Jönköpingsbostäder och Säkra hos Länsförsäkringar. Denna omfattar fastigheten inklusive bostadsrättstillägget vilket innebär att detta tillägg inte behöver tecknas i varje enskild hemförsäkring. Observera att en vanlig hemförsäkring alltid ska tecknas av respektive bostadsrättsinnehavare, det är endast bostadsrättstillägget som föreningen står för.

Lägenhetsnummer
Alla lägenheter har två numreringar. Det ena numret följer lägenhetsregistrets standard och är en fyrsiffrig kombination uppbyggd utifrån bostadens läge, ex. lgh.1202. Detta nummer finns uppsatt över varje lägenhetsdörr och är det nummer som anges exempelvis vid adressändring och till Skatteverket. Det andra numret som är mellan 001-036 (026-026-XXX) är föreningens egen beteckning som används vid exempelvis överlåtelser.

Månadsavgift
Avgiften ("hyran") som betalas månadsvis i förskott täcker föreningens gemensamma kostnader i form av drift och underhåll av fastigheten. I avgiften ingår även värme, vatten, tv/bredband/telefoni samt trappstädning och tillägg görs också för hyra av parkeringsplats och extraförråd. För mottagande av fakturan finns tre val: *e-faktura, *faktura via e-post, *autogiro.

  • Vid frågor/ändringar kontakta JKPG-Bostäder, som sköter föreningens ekonomi: 036-173090/ info@jkpgbost.se

Namnskylt
I samband med överlåtelse uppdateras namnet på lägenhetsdörren och på tavlan i trappuppgången. Detta gäller dock inte vid andrahandsuthyrning då tillfällig namnskylt sätts upp av hyresgästen själv.

  • Kontakta styrelsen om ni önskar namnändring på er dörr.

Nycklar
Till varje lägenhet finns minst tre tillhörande nycklar som lägenhetsinnehavaren ansvarar för. Lägenhetsnycklarna passar i respektive hus samt till tvättstugan på Starrgatan.

  • Beställning av fler nycklar ska alltid göras via kontakt med ansvarig i styrelsen.

Ombyggnation
Renovering och ombyggnation får utföras i lägenheten om dessa utförs på ett fackmannamässigt sätt och enl. föreningens riktlinjer för byggnation (se dokument i listan till höger). Observera att godkännande av styrelsen alltid krävs innan byggnation påbörjas för:
1. Ingrepp i bärande konstruktion
2. Ändring av befintlig ledning för avlopp, värme, gas eller vatten eller
3. Annan väsentlig förändring av lägenheten.
Generellt ska styrelsen alltid informeras innan arbete som kan påverka ventilation, vatten och avlopp utförs.

  • Ta kontakt med styrelsen för skriftlig godkännande innan större åtgärd utförs.

Parkeringsplats
Föreningen har ett antal parkeringsplatser och elplatser som medlemmarna har möjlighet att hyra. (OBS! Plats överlåtes inte automatiskt från tidigare lägenhetsinnehavare.)

  • Vid intresse av p-plats kontakta styrelsen för kontroll av tillgänglighet.

Städdagar
En gång på våren och en gång på hösten anordnas städdagar då föreningens medlemmar tillsammans utför trädgårdsarbeten på gården samt underhåll i föreningens allmänna utrymmen. Städdagen är ett trevligt tillfälle att hjälpas åt att tillsammans skapa en trivsammare miljö, samtidigt som det är ett sätt att bidra till minskade kostnader för föreningen. Ditt deltagande som medlem uppskattas mycket!

Trappstädning
Städning av husens trappuppgångar utförs med jämna intervall. Detta är dock inget som utförs av medlemmarna själva.

Tv, Bredband & Telefoni
Husen är anslutna till Comhem och ett digitalt tv-baspaket med följande kanaler finns tillgängligt: SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal5, TV6, Sjuan,TV8, Kanal9, Kanal11, SVT-Barn, SVT24, Kunskapskanalen och ATG Live. För bredband och telefoni finns ett gemensamt gruppavtal och i detta ingår "Bredband 100" (abonnemang inkl. router) och "Telefoni Bas" (abonnemang, ej samtalkostnad). Det innebär att föreningen står för kostnaden för tjänsterna ovan som alltså ingår i månadsavgiften. Lägenhetsinnehavaren kontaktar själv leverantören för avtalsteckning, uppgradering eller support och svarar själv för ev. kablar och annan utrustning som krävs i lägenheten.

  • Alla tv-kanaler sänds helt digitalt och de analoga kanalerna, inklusive FM-radio via tv-uttaget, utgår.

Tvättstuga
En allmän tvättstuga finns i mittenhuset källare på Starrgatan 3. Bokning av tvättid görs på skärmen utanför tvättstugan eller i appen ”Boka tvättid”. Alla dagar är indelade i tre tvättpass mellan klockan 07.00-22.00. I tvättstugan finns två tvättmaskiner, en torktumlare samt ett intilliggande torkrum för hängning av tvätt. För allas trevnad ska uppsatta regler vad gäller städning m.m. följas.

Uthyrning i andrahand
Andrahandsuthyrning kräver godkännande av styrelsen och en skriftlig ansökan måste alltid göras till styrelsen som beviljar denna om godtagbara skäl finns. Att hyra ut sin lägenhet av enbart ekonomiska skäl godkänns inte. För alla andrahandsuthyrningar gäller som regel en tidsbegränsning på maximalt ett år totalt. Under perioden för uthyrningen har föreningen rätt att göra ett påslag på månadsavgiften enl. föreningens stadgar. Vad gäller lägenheten så är det bostadsrättshavaren som ansvarar för lägenheten och för att den tillfälliga hyresgästen efterföljer föreningens stadgar och regler.

  • Kontakta styrelsen om ni önskar blankett för ansökan om andrahandsuthyrning.

Ventilation
Föreningens byggnader har självdragsventilation, vilket enkelt förklarat innebär att ny luft kommer in på naturlig väg och att gammal och uppvärmd luft stiger och går ut en annan, utan mekanisk utrustning. För att ventilationen ska fungera på bästa sätt och ge bästa möjliga inomhusmiljö är det dock jätteviktigt att lägenhetens alla ventiler (även fönsterventiler!) alltid är öppna. Det är även viktigt att ev. backspjäll i köksfläkt och i badrumsfläkt tas bort då detta förhindrar ett naturligt självdrag, och badrumsfläkt får inte heller gå hela tiden då detta kan ge bakdrag i köket.

  • Samtliga hus har en godkänd OVK (obligatorisk ventilationskontroll), vilket innebär att förutsättningar för god ventilation finns.
  • Meddela styrelsen innan renovering som kan påverka ventilationen påbörjas (flytt av frånluftsdon eller liknande).